schouderklachten

Fysiotherapie en schouderklachten

Waar hebben we het over bij schouderklachten?

De schouder is een tamelijk complex gewricht. De structuren van het gewricht laat toe om onze handen in alle richtingen te bewegen. Juist door deze grote beweeglijkheid van het gewricht kan er  een grote mate van instabiliteit ontstaan. Zolang alle onderdelen normaal functioneren kan de schouder prima bewegen, zonder pijn en in alle richtingen. Indien één van de onderdelen van de schouder niet optimaal functioneert, wordt het gehele gewricht kwetsbaar voor letsel en kunnen er allerlei problemen zich voordoen die het normale functioneren veel moeilijker maken

behandeling schouder fysio behandeling schouderklachten zaandam

Schouderklachten

Bij schouderklachten heb je meestal pijn in en rond je schoudergewricht, maar ook de bovenarm kan pijnlijk zijn. Schouderklachten zijn bijvoorbeeld het gevolg van een ontsteking van de slijmbeurs en/of de pezen in het schoudergewricht. De ontsteking ontstaat doordat de slijmbeurs in de verdrukking komt. Een ontsteking ontstaat na overbelasting of na een val maar ook een infectie kan de ontsteking veroorzaken. De klachten lijken soms sterk op die van een ‘frozen shoulder’. Dat is een steriele ontsteking van het kapsel rond het gewricht.

Maar ook een verandering aan de stand van de botten, kan o.a. wijzen op een instabiele schouder. Bij schouderinstabiliteit werken de spieren, pezen en gewrichtskapsel rondom de schouder niet goed meer samen. Hierdoor kan zelfs de schouder uit de kom schieten. Als de schouder uit de kom is geweest, bijvoorbeeld door een trauma, kan het gewrichtskapsel opgerekt of losgescheurd zijn. De schouder kan dan instabiel geworden zijn, waardoor het opnieuw uit de kom schieten, zich herhaalt.

De intake

We weten pas echt wat er bij schouderklachten aan de hand is, indien we inzetten op een zorgvuldige intake. Hiervoor maakt u het beste een afspraak in de praktijk.

Je kan een intake aanvragen voor fysiotherapie / manuele therapie bij Fysiotherapie Segers door te bellen met 075 6169121 of u aan te melden via het contactformulier.