lage rugpijn oorzaken en behandeling

Over voorkoming en verzorging van lage rugpijn

Lage rugpijn, bijna iedereen krijgt er mee te maken

Bijna acht op tien mensen krijgt ooit te maken met lage rugpijn, terwijl een kwart van de volwassenen lage rugpijn ervaart.  Pijn in de onderrug is de meest voorkomende vorm van rugpijn. Vaak ligt de oorzaak in een overbelasting door fysieke arbeid of sport. Daarnaast treedt lage rugpijn ook op bij frequent aannemen van een slechte lichaamshouding. Verder kan lage rugpijn o.a. optreden bij zwangerschap, overgewicht, genetische aanleg en psychische problemen.
Maar ook het vermijden van te veel ruststand, te veel zitten, is belangrijk om lage rugpijn te voorkomen.

De meeste gevallen van lage rugpijn zijn kortdurend. Binnen zes weken verdwijnen dan de klachten. Over chronische lage rugpijn wordt gesproken indien de klachten langer dan 3 maanden aanhouden. Het goede nieuws is dat 90% van de mensen hersteld na een fysiotherapeutische behandeling en beweegprogramma.

De anatomie van de onderrug

De onderrug bestaat uit 5 wervels als onderdeel van de ruggengraat, het heiligbeen en het stuitbeen. Er zitten schijven tussen de wervels voor schokabsorptie en krachten over te brengen. Deze schijven kunnen beschadigd worden door bijvoorbeeld rotatie.

Het ruggenmerg loopt door het midden van elke wervel en geeft een paar zenuwen af ​​op elk niveau van de wervelkolom. Deze kunnen ook een bron van pijn zijn als ze worden samengedrukt. Een acute samengedrukte zenuwwortel kan worden veroorzaakt door verzakte tussenwervelschijven of bij een oudere patiënt kan het gevolg zijn van botverdikking rond de zenuwwortel.

lage rugpijn schijven pijn onder in de rug

Wat kan de fysiotherapeut doen.

De fysiotherapeut zal eerst zijn aandacht vestigen op het uitsluiten van oorzaken die samenhangen met pijn die ontstaat vanuit de organen.  Dit komt maar in 3% van de gevallen voor, maar dit is een belangrijke eerste stap. Daarna zal de fysiotherapeut de wervelkolom handmatig onderzoeken . Hij gaat de mobiliteit, flexibiliteit en kracht rond de wervelkolom en heupen beoordelen. Hierbij wordt masserend druk uitgeoefend op de verschillende structuren rond de wervelkolom.om de oorzaak van uw ongemak te achterhalen. Hierna wordt een behandelplan opgesteld.
Is de fysiotherapeut niet zeker van de diagnose dan kan hij de patient laten verwijzen voor een röntgenfoto. Als meer geavanceerde analyse nodig is een MRI- of CT-scan.

U kunt oefentherapie / fysiotherapie aanvragen bij Fysiotherapie Segers door te bellen met 075 6169121 of u aan te melden via het contactformulier.