pijnklachten heup

Vragen over pijn in de heup

Is artrose hetzelfde als slijtage?

In Nederland hebben bijna anderhalf miljoen mensen artrose. Artrose is een reumatische aandoening en kan zich in veel gewrichten manifesteren, waaronder de knie en de heup.

Artrose wordt vaak als synoniem gebruikt voor slijtage. Maar slijtage is een natuurlijk verouderingsproces en komt vaak voor bij mensen op oudere leeftijd. Dit terwijl artrose veelal ontstaat bij mensen die jonger zijn dan 65.

Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit. Er wordt meer goede kraakbeencellen afgebroken dan dat er nieuwe bijkomen.  We noemen dit ook wel degeneratie. Het kraakbeen wordt hierdoor dunner en zacht, waardoor belasting en schokken minder goed kunnen worden opgevangen.  Vervolgens komt die belasting op het bot. Bot is hiervoor echter niet gemaakt en gaat vervormen en er ontstaan pijnklachten en zwellingen.

Slijtage ontstaat dus door langdurig en intensief gebruik van gewrichten. Bij artrose is er sprake van een structuurverandering. De hoeveelheid gewrichtskraakbeen neemt af.

Wat kan uw fysiotherapeut doen bij artrose

Bij artrose ontstaat pijn. Vanwege de pijn zien we dat iemand daardoor minder gaat bewegen, met als gevolg dat er meer pijn gaat ontstaan. Ook bij artrose is het van belang te bewegen, waarbij de balans moet worden gezocht tussen belasting en ontspanning.

fysiotherapie bij heupklachten fysiotherapie bij artrose

Oefentherapie

De fysiotherapeut speelt een belangrijke rol in de behandeling van artrose. Het proces van de aandoening kan niet worden teruggebracht of gestopt maar hij leert de patiënt op zoek te gaan naar een goede balans en helpt met oefeningen om op een verantwoorde manier te bewegen en een betere lichaamshouding aan te nemen in de vorm van oefentherapie.

Deze benadering leidt veelal tot minder last bij de dagelijkse bezigheden.

U kunt oefentherapie / fysiotherapie aanvragen bij Fysiotherapie Segers door te bellen met 075 6169121 of u aan te melden via het contactformulier.